- Published on
Da har Klemetsaune kolonihage gjennomført sesongens årsmøte og nytt styre tar fatt på kolonihagens ve og vel.
Tekst og foto: Britt Eirin Johansen
Årsmøtet startet med kaffe fra Thea og Kenneths «Vårt lille kaffehus», gode kaker og en humrefremkallende film av Rosshaug-Lind-production om hagens dugnadsånd.
Etter hvert ble alle styrets forslag, unntatt ett, nesten enstemmig vedtatt. Temperaturen steg under diskusjonen om straffegebyr for de som ikke oppfyller sesongens dugnadsplikt på åtte timer. Styret foreslo 500 kroner per time, en betydelig sum om man ikke deltar på dugnadene. Flere engasjerte innlegg kom mot forslaget. Det ble stilt spørsmål om hvem som skulle følge med på innsatsen til den enkelte, hva om noen ble syke og hva med de eldste. Det ble hevdet at det er bedre med gulrot enn pisk og at et slikt regimegrep kan ødelegge den gode stemningen på dugnadene. Det var muligens derfor styrets forslag om straffegebyr fikk null stemmer.
Så roet vi oss ned igjen og budsjett og valg ble enstemmig vedtatt.
Etter den formelle årsmøtedelen ble medlemmene orientert om planene for hagen rundt låna og blomsterengprosjektet på fellesarealene.
Etter hvert ble alle styrets forslag, unntatt ett, nesten enstemmig vedtatt. Temperaturen steg under diskusjonen om straffegebyr for de som ikke oppfyller sesongens dugnadsplikt på åtte timer. Styret foreslo 500 kroner per time, en betydelig sum om man ikke deltar på dugnadene. Flere engasjerte innlegg kom mot forslaget. Det ble stilt spørsmål om hvem som skulle følge med på innsatsen til den enkelte, hva om noen ble syke og hva med de eldste. Det ble hevdet at det er bedre med gulrot enn pisk og at et slikt regimegrep kan ødelegge den gode stemningen på dugnadene. Det var muligens derfor styrets forslag om straffegebyr fikk null stemmer.
Så roet vi oss ned igjen og budsjett og valg ble enstemmig vedtatt.
Etter den formelle årsmøtedelen ble medlemmene orientert om planene for hagen rundt låna og blomsterengprosjektet på fellesarealene.
Fotografen kom for sent til Ranfrids sensasjonelle pavlova-kake.
Sekretær Wilma fikk skryt for forbilledlige sakspapirer og kasserer Kalle for ryddig og lettfattelig regnskap.
Leder Ranfrid leser stolt opp årsmeldingen om alt vi fikk gjennomført i 2023.
Godt oppmøte og god stemning på årsmøtet 11. april. 29 parseller var representert.
Leder Ranfrid takker av styremedlem Kari som hopper rett inn i valgkommiteen.
Det nye styret: Fra venstre styremedlem Linda Karete, kasserer Kalle, leder Ranfrid, nestleder Kristoffer, sekretær Wilma og styremedlem Thea.
0 Comments